1
خودرو
- ۱۹:۳۱

Viper ACR معرفی شد
ماشین گران قیمتی که به قیمتش بسیار می ارزد

مهندسان بخش SRT شرکت کریسلر و خبرنگاران در پیست اتومبیل رانی بین المللی ویرجینیا تعجب زده شده اند و همه در مواجه با ماشین Dodge Viper ACR به کمبود تستوسترون دچار شدند. تنها 20 خبرنگار اجازه حضور در این مراسم را داشتند که نصف آنها گواهینامه های فعال رانندگی همچنین ماشین هایی را داشتند، با اینحال اکثر راننده های حرفه ای از رانندگی امتناع می کردند.

یکی از مهندسان بدون آنکه به کس خاصی اشاره کند، بیان می کند که این ماشین این قابلیت را دارد که در مناطقی که باید ترمز شود به دنده پنج برود بدون آنکه سرعت کم شود. او به ما اطمینان می دهد که به خاطر ایجاد یک تن از نیروی رو به پایین این ویژگی را دارد.

Viper ACR
ماشین گران قیمتی که به قیمتش بسیار می ارزد



با اینکه قبلا نیز در این پیست رانندگی می کردم، ترسیده بودم زیرا دفعه قبل با یک ماشین هاچ بک 175 اسب بخار رانندگی کرده بودم در حالی که الان باید با یک ماشین 645 اسب بخار رانندگی می کردم که می توانست کوچکترین اشتباه من را به یک اتفاق دردآور تبدیل کند. آخر من یک پسر 6 ساله دارم که دوست دارم دوباره ببینمش. همچنین دوست داشتم اولین نفری باشم که گاز دادن را در این پیچ ها تجربه می کنم. همانطور که از سرپایینی می آمدم تا دور اول را به پایان برسانم، ماشین شروع به سر خوردن کرد و سطح چسبندگی ماشین به قدری بود که اجسام به شیشه ماشین بچسبند و من احساس کردم که با فشردن گاز، عقب ماشین کمی به سمت جلو پرتاب شد با اینحال من به مسیرم ادامه دادم.

بسیاری از افراد مخصوصا آنهایی که پول خرید همچین ماشینی را دارند، به این ماشین اهانت می کنند و از آن کمی می ترسند. از زمان معرفی این ماشین در سال 1992 همراه با موتور V-10، شکل عجیب و بی توجهی آشکار به مدنیت عمومی، این ماشین به عنوان کاریکاتوری از یک سوپر ماشین شناخته می شود. کناره های این ماشین حتی دارای لوله هایی می باشد که شبیه به مورتار ها می باشد و درصورتی که حواستان نباشد ممکن است باعث زخمی شدن شما نیز بشود. این ماشین در عین حال دارای ظرافت و پیچیدگی یک پتک می باشد. اتومبیل مذکور طوری طراحی شده است که آشکارا برای کسانی که به محیط زیست و مسائل اجتماعی اهمیت می دهند مناسب نباشد، به نظر می رسد که این ماشین بیشتر برای  افرادی که به کارهای فیزیکی علاقه دارند مناسب باشد. در ضمن این ماشین به طور شیطانی خطرناک می باشد و اشتباهات شما را تبدیل به حوادث بدی می کند.

علم و مهندسی قوی که به طور همزمان در این ماشین استفاده شده اند به سومین نسل این ماشین ها اجازه می دهد که با سرعتی در پیست های مسابقه حرکت کنند که ماشین های بسیار کمی قادر به انجام آن هستند. تمام این پیشرفت ها را این اتومبیل مدیون علم و مهندسی می باشد نه قدرت خالص. با وجود تمامی انتخاب هایی که برای دوستداران ماشین هایی مسابقه ای وجود دارد، بی توجهی به این ماشین کار بسیار اشتباهی می باشد.

Viper دارای تکنولوژی های زیادی می باشد که برای رانندگان این ماشین که عموما شجاعت امتحان سرعت بالایی دارند و شوخی با کسی ندارند، بسیار مناسب است. استفاده از شخصیت های داستانی از جمله شاهزاده لیا در توضیح این ماشین نشان از علاقه مهندسین این ماشین به علم و تخیل حکایت داشت. در ضمن شاهزاده لیا در نمایشگر LCD روی داشبورد نیز وجود دارد.

راس رودیسویلی ، مدیر بخش SRT، و تیم سازنده این ماشین، بال های پشتی که بلند می شوند را جنگنده های TIE می نامند. بال مذکور دارای پیچیدگی های زیادی در سه جهت می باشد و به اندازه ای می باشد که می تواند در سرعت آخر، حدود یک تن نیرو رو به پایین تولید کند. این بال به قدری بلند می باشد که شما تنها می توانید با آینه نگاهی مختصر به این قطعه فیبر کربنی بیاندازید.

این بال بخشی از بسته هوایی مفرط این ماشین می باشد که دارای اسپیلیتر های جلویی و دیگر قطعاتی می باشد که برای دور زدن یا نقض کردن قوانین فیزیک پا به میدان گذاشته اند. اکثر ماشین ها توانایی پیچیدن در نیروی گرانشی بالاتر از نیروی گرانش زمین را ندارند زیرا تنها نیروی گرانش آنها را به پایین هل می دهد، حالا قدرت یک بال را اضافه کنید، آنگاه شما از گرانش هم جلو می زنید و از آن در پیچ ها با سرعت بالا استفاده می کنید.

درست است که آن باعث کاهش سرعت 48 کیلومتر بر ساعت از مدل پایه با سرعت 330 کیلومتر بر ساعت شده است اما راننده های مسابقه و واقعی ارزش سرعت در پیچ ها را در مقابل سرعت در مسیر صاف می دانند.

سازنده های این ماشین در بخش SRT از عملکرد خود در طراحی اسپیلیتر؛ بال، طوقه و قابلیت شیرجه ای این ماشین بسیار راضی هستند. ویژگی های Viper به همینجا ختم نمی شود، تیم سازنده این ماشین نزدیک 2 سال برای تقویت دیگر قسمت های ماشین وقت گذاشتند. شش پیستون کالیپر روتور های کربن که به اندازه در های فاضلاب می باشند را سرکوب می کنند. سیستم تعلیق آلومینیوم بیلستین باعث ذخیره وزن می شود و به رانندگان تحصیل کرده اجازه می دهد تا ماشین های خود را متناسب به زمین مسابقه خود تنظیم کنند. تنها موتور V-10  8.4 لیتری با توان 645 اسب بخار دست نخورده باقی مانده است زیرا موتور هیچوقت مشکل Viper نبوده است.

زمین اصلی به طول 6.5 کیلومتر می باشد و دارای 15 تغییر ارتفاع می باشد که باعث پیدا شدن ضعف های ماشین در بخش های ترمز و تعلیق میشود. دل را به دریا می زنم و سوار ماشین می شوم، به این فکر می کنم که چقدر آسیب به ماشین وارد خواهد شد اما مهندسین مدام به من می گویند که Viper توانایی این کار را دارد.

به نظر می آید که بال های بزرگ باعث می شوند تا ماشین پایین نگه داشته شود. در حالی که سرعتم از 224 کیلومتر بر ساعت می گذرد، پیچ اول می رسد. ترمز های سرامیک کربن این ماشین نسبت به قبل بزرگتر و قوی تر شده اند به طوری که سرعت مورد نظرم برای دور زدن را یک متر زودتر از انتظارم بدست آوردم. با اینکه فکر می کردم سرعت انتخاب من بسیار شجاعانه بوده است و باعث تشویق حضار می شود، سرعتم حتی صدای لاستیک هم در نیاورد.

با اینکه می دانم ACR توانایی بیشتر از این ها را دارد، اما قلب بزدلم باید به تعلیق، بال ها و مهندسی این ماشین اعتماد کند. هنگامی که کاری که مغزم دستور را داد را انجام دادم، متوجه شدم که این ماشین از اکثر ماشین هایی که در ایالات متحده آمریکا به صورت قانونی فروخته می شوند در پیچ ها بهتر عمل می کند. به طوری که یک مدل پایه از ماشین های کوروت در مقابل توانایی های ACR در پیچ ها بسیار نا توان هستند.

هنگامی که نیروی گرانش باعث می شود که فکر کنم گردنم در یک دستگاه ناتیلوس است و لاستیک ها شروع به لیز خوردن می کنند. لاستیک ها اینکار را به نرمی لاستیک های کیفیت خوب تمام فصول انجام می دهند.

به خاطر احترام به آموزگار های آموزش دهنده رانندگی با این ماشین و غیر قابل تعویض بودن ماشین های پیش تولید، از ما خواسته شده بود تا قبل از ورود به اولین پیچ کمی ترمز را فشار دهیم. ACR پس از اولین سربالایی کمی از سطح زمین بالاتر رفت به همین خاطر تغییر مسیر در سرعت 192 کیلومتر بر ساعت لازم بود. نیروی گرانش می تواند حس ها را در آن سرعت تهدید به منقلب کردن بکند. صدا های مختلف اعم از جیغ و غرش موتور در این ارتفاع شنیده می شوند.

همانطور که به سر بالایی بعدی نزدیک می شویم سرعت را دوباره زیاد می کنم تا وارد آخرین پیچ بشویم. تصمیم دارم تا با یک دریفت، تحسین دیگران را برانگیزم. به طور کل باید گفت که ACR هر کار که من بخواهم را انجام میدهد.

سختی رانندگی در پیچ های تند که در نسل های قدیمی تر این ماشین وجود داشت به طور کامل از بین رفته است و حالا شما می توانید به راحتی پیچ های تند را نیز با کمی ترمز عبور کنید و قوانین فیزیک را درست به شکلی که V-10 قوانین ترافیک را نقض می کند، نقض کنید.

کار با این ماشین بسیار راحت می باشد و نیازی نیست که حتما یک رانندگی حرفه ای باشید تا زمین اصلی را در کمتر از 3 دقیقه بپیمایید. به این معنی که حتی مادر بزرگ شما هم می تواند با این ماشین،  یک راننده حرفه ای با BMW M3 را شکست دهد.

این ماشین  با قیمت پایه 117,500 هزار دلار قابلیت هایی ارائه می دهد که در حد ماشین هایی با دو برابر قیمت آن هستند. با اینحال شما می توانید ویژگی های بسیار زیادی را به این ماشین اضافه کنید و قیمت آنرا بالاتر ببرید به عنوان مثال  چرم مارون و سیستم صدا پر قدرت از این ویژگی ها می باشند. همانطور که گفتیم، تیم سازنده این ماشین به سری Star Wars علاقه زیادی دارند به همین خاطر یک بال X برای این ماشین طراحی کرده اند.

سازندگان ماشین راست می گفتند، اگر به سیستم هوایی و لاستیک های این ماشین اعتماد کنید و بدون ترس به دنده پنج بروید، آنگاه استعداد هایی در ACR می بینید که در رویای هیچ خبرنگار ماشینی نمی باشد. پس هنگام رانندگی با این ماشین اصلا شک نکنید.

وایرد.آی آر. wired.ir ،
سوپر ماشین























آخرین عناوین